aug 242014
 

20140824-kryckanpassIdag har vi börjat dagen med ett Kryckan-pass. Det är ett kombinationspass med tre stationer som man joggar mellan. Första stationen är intervaller längs Bromma flygfält precis vid rygbyplanen. Där finns två parkbänkar som vi springer mellan.

Idag körde vi två set med två intervaller i varje. Ett set är två intervaller med kort vila mellan varje. Mellan varje set är det längre vila för att kunna hålla en hög kvalité på varje set.

Därefter är tanken att man ska jogga till nästa station men vi fick gå för att få ned pulsen. Nästa station är stigen bakom utslagsplatsen vid hål #5 för Bromma Golf. Där i spenaten gömmer sig en enastående bra kortbacke. Jag börjar en bit upp i backen för att det ska snabbt bli brant. Ulla börjar längre ned. Vi springer ungefär lika långt.
I kortbacke är stilen det man ska fokusera på. Håll löpstilen hög och snärtig. När man klarar att hålla stilen kan man öka antalet gånger och även hastigheten.

Vi körde fyra kortbacke idag och fick gå till nästa station – Långbacken. Vid Attundavägen/Gliavägen finns en lagom brant långbacke som är riktigt lång. Den är så lång att vi inte kör hela. Idag sprang vi fyra gånger upp till vändplanen. När vi börjar komma upp i åtta gånger så ska jag dryga ut backen in på grusvägen.
Här gäller det bara att komma upp så snabbt som möjligt. Jag minskar steglängden och ökar frekvensen för att hela tiden få bra markkontakt och driv i steget. Flygfasen kan man spara till raksträckor och nedförsbackar.

Vi var lite upprymda på nedjoggen att passet gått så bra. Att Ulla hittat sin stil för kortbacke och att vi klarade dubbelt så många repetitioner som förra gångens introduktion.
Totalt 56 min 6,2 Km.

20140824-kryckanpass

1. intervall, 2. kortbacke, 3. långbacke